PERSEKITARAN PEMBELAJARAN
Dalam usaha menangani cabaran globalisasi
dalam sektor pendidikan, Malaysia perlu menyediakan segala sumber manusia dan
kelengkapan sosialnya agar dapat membentuk satu daya ketahanan budaya yang
membolehkannya berinteraksi dan bertindak secara autonomous dalam persekitaran
baru ini.Pada abad ini, adalah amat penting untuk menjadikan rakyat Malaysia
lebih produktif dalam persekitaran ekonomi baru.Pengurusan sumber manusia dalam
pendidikan dahulu dan kini telah membangkitkan pelbagai isu yang menyentuh
pelbagai aspek perkhidmatan dalam pendidikan.Namun dalam memastikan produktiviti
dipertingkatkan, isu-isu berbangkit ini perlu diberikan perhatian oleh pihak
yang bertanggungjawab.
Antara isu yang telah dibangkitkan dalam
sektor pendidikan beberapa tahun
kebelakangan ini termasuklah:
i)isu penilaian
prestasi atau insentif dalam pendidikan,yang merangkumi, penilaian prestasi
tidak dilaksanakan mengikut jadual seperti yang ditetapkan dalam Pekeliling
yang berkenaan, penilaian prestasi tidak dibuat secara objektif, adil dan
telus, kelemahan pegawai penilai, sistem giliran dalam Anugerah Perkhidmatan
Cemerlang,penetapan kuota 8% penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang mengikut
Pekeliling yang relevan, dan kefahaman konsep dan pelaksanaan Penilaian Tahap
Kecekapan.
ii)isu globalisasi
pendidikan, yang merangkumi pencapaian perkhidmatan
pendidikan bertaraf
dunia,pencapaian daya saing dan daya tahan global, dan transformasi pengajian
tinggi bagi menjadikan negara hab kecemerlangan pengajian tinggi antarabangsa.
iii)isu teknologi
dalam pendidikan, yang merangkumi keefisienan sistem pertukaran guru atas
talian,kemahiran kakitangan dalam teknologi maklumat dan kekurangan
infrastruktur fizikal (komputer/peralatan) dan infrastruktur bukan fizikal
(perisian teknologi maklumat & komunikasi).
iv)isu jaminan kualiti
pendidikan yang merangkumi isu-isu berhubung Pelan Strategik Pengajian Tinggi
Negara Melangkaui Tahun 2020 dan Pengurusan
v)Kualiti Menyeluruh
(Total Quality Management (TQM)) dan Persijilan ISO(International Organisation
for Standardisation);
vi)isu perekrutan dan
pemilihan staf yang merangkumi perekrutan dan pemilihan guru,unjuran keperluan
guru, pembangunan kurikulum,latihan dan pembangunan kerjaya dan penempatan dan
pertukaran guru,kekurangan data dan maklumat pendidikan.
vii)isu latihan dan pembangunan staf yang merangkumi pembentukan polisi
dan objektif latihan memerlukan maklum balas daripada semua kakitangan masalah
impak latihan, contohnya, analisis organisasi yang tidak mencukupi sebelum
pelaksanaan, kurangnya sokongan pengurusan, pelatih yang tidak bermotivasi,
kemahiran diajar tidak berkaitan dengan masalah, tiada tindakan susulan di
tempat pelatih dan masalah peruntukan bagi program latihan yang tidak mencukupi.